چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود

  • کد خبر: ۲۲۳۳۷۳
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود
ناظر علمی دبیرخانه شهر ترمیمی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در شهر است، گفت: از زمانی که شهر‌های بزرگ امروزی ساخته شده است، هم‌زیستی انسان با محیط‌زیستش به‌هم خورده است و به دلیل استرس‌هایی که شلوغی شهر و آلودگی هوا و... به شهروندان می‌دهد در بسیاری از مواقع منشأ اختلافات و نزاع در شهر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز شانزده سال پیش بود که شهرداری مشهد ماجرای استقبال از بهار و نیز طراحی و نصب المان‌های مختلف نوروزی را کلید زد و گوشه گوشه شهر در آستانه آغاز فصل بهار و نوروز پر از المان‌های ریز و درشت نوروزی مختلف شد و نشاط، زیبایی، سرزندگی و شادابی که این المان‌ها به شهر تزریق کرد، باعث شد تا سال‌های بعد هم جشنواره هنر‌های شهری و المان‌های نوروزی به سبک و سیاق‌های مختلف ادامه پیدا کند و از آن سال تا امروز زائر و مجاور در بهار منتظر رونمایی و نصب المان‌های جدید نوروزی در مشهد هستند. 

المان‌ها و رویداد‌هایی که جدا از نقش زیباسازی شهر، تأثیر مثبت و زیادی در کاهش استرس‌های شهروندان، نزاع‌های شهری و تقویت خانواده‌محوری دارد. محمد فرجی‌ها، ناظر علمی دبیرخانه شهر ترمیمی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با شهرآرا از نقش المان‌های نوروزی در ماجرای شهر ترمیمی و اتفاقات مربوط به آن و افزایش تعاملات اجتماعی و خانواده‌محوری می‌گوید.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در شهر است، گفت: از زمانی که شهر‌های بزرگ امروزی ساخته شده است، هم‌زیستی انسان با محیط‌زیستش به‌هم خورده است و به دلیل استرس‌هایی که شلوغی شهر و آلودگی هوا و... به شهروندان می‌دهد در بسیاری از مواقع منشأ اختلافات و نزاع در شهر می‌شود. جایی که فضای‌سبز زیاد است، طبع مردم آرام خواهد بود و در نتیجه خشونت‌ها کمتر و کلافگی و سردرگمی مردم کاهش جدی خواهد داشت.

المان‌هایی که باعث تقویت روابط خانوادگی می‌شوند

فرجی‌ها با اشاره به نقش المان‌های بهاری و نوروزی در شهر مشهد در تقویت تعاملات خانوادگی ادامه داد: فضای شهری در نوروز با المان‌هایی که در آن کار می‌شود، تداعی‌گر فضای با خانواده‌بودن است و همین المان‌های سبز، رویداد‌ها و بازارچه‌هایی که برپا می‌شود و تعاملی که با محیط به این واسطه پیدا می‌شود، می‌تواند مناسبت خوبی برای تقویت روابط خانوادگی باشد.

شهر باید مردم را به حضور در فضا‌های سبز دعوت کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه از لزوم طراحی و جانمایی مداوم المان‌های شهری در محیط شهری مثل مشهد صحبت کرد و توضیح داد: کارشناسان و متخصصان شهر ترمیمی می‌گویند که در شهر باید محیط‌های فراوانی داشته باشید که اعضای خانواده با هم در آنجا حضور پیدا و شرکت کنند و احساس آرامش داشته باشند. شهر‌هایی که گردشگری بالایی دارند، محیط شهری را طوری طراحی کرده‌اند که شهروندان را به حضور در این فضا‌ها دعوت می‌کنند، درست برخلاف برخی محیط‌هایی که ما در شهر‌های ایران داریم.

 اما وجود المان‌های شهری به‌ویژه در نوروز مسئله حضور خانواده‌ها و مردم و دعوت آنها به فضا‌های عمومی را تقویت می‌کند. آماده کردن چنین محیط‌هایی در شهر کمک می‌کند که حتی شهروندان فعالیت فیزیکی داشته باشند و میل به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و... در آنها شکل بگیرد. به همین دلیل هم در مدل جدید طراحی شهری باید ساخت و جانمایی این المان‌ها مدنظر قرار بگیرد.

وقتی فاصله میان متن و حاشیه کم می‌شود

فرجی‌ها با بیان اینکه در شهر ترمیمی باید فاصله میان متن و حاشیه شهر کم شود، به نقش المان‌های شهری و نوروزی در کاهش این فاصله اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر ترمیمی این است که شهر شما نباید حاشیه داشته باشد. المان‌های نوروزی و شهری می‌تواند فاصله بین متن و حاشیه شهر را کم کند و ما شاهد این اتفاق در شهر مشهد هستیم؛ یعنی همه آنهایی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند علاوه بر اینکه دسترسی مناسبی به المان‌های شهری دارند، می‌توانند با اتوبوس و مترو و سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی خودشان به المان‌ها و پارک‌ها و بوستان‌های شهری دیگر دسترسی داشته باشند که این مسئله بسیار مهمی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->